Asiakaslehtemme ilmestyy pian: piipahdimme kesällä myös yritysvierailulla

Kävimme tapaamassa Niemen perhettä elokuussa: Sulo, Vilma, Markus ja Elise Niemi pyörittävät vähän epätavallisempaa yritystä Paneliassa.

Asiakaslehtemme ilmestyy joulukuussa. Otimme siihen uutena osiona mukaan yritysesittelyn, johon on haastateltu Niemen yrittäjäperhettä Paneliasta. Otamme mieluusti vastaan ehdotuksia, mistä yrityksistä toivoisit jatkossa voivasi lukea.

Volvoista se kaikki lähti. Nimittäin panelialaisen Markus Niemen harrastus, joka karkasi käsistä ja poiki siinä sivussa työnkin. Autojen laittamisen kylkeen kokeiltiin purkaakin muutama, ja loppu on historiaa.

— Aloitimme Elisen kotona, kunnes vuonna 1989 ostimme ensimmäisen tonttimme ja yritystoiminta alkoi. Sen jälkeen on ostettu neljä tonttia ja harrastusta varten on syksyllä hankittu kuudes.

Kun Autopurkaamo M. Niemen toiminta on pyörinyt yli 30 vuotta, varastoissa on valtava määrä eri merkkien erilaisia käytettyjä varaosia. Nopeimmin kiertävät eli uuden omistajan saavat etupään osat ja oikeanpuoleiset ovet.

Voidaan todellakin puhua perheyrityksestä, sillä pariskunnan Sulo-poika liittyi kokoaikaisesti riveihin vuonna 2017 ja Vilma-tytär vuoden 2021 alussa. Markus, Sulo ja Vilma ovat kouluttautuneet ajoneuvoasentajiksi, kun taas Elliksi kutsuttu Elise-äiti on merkonomi.

— Yritys on pyörinyt reilut 10 vuotta tällä kokoluokalla, eikä tätä ole tarkoitus kasvattaa. Liikevaihto ja tulos ovat pysyneet melko tasaisina. Työllistämme itsemme lisäksi yhden ulkopuolisen, joka hoitaa autojen purkamisen, Elise Niemi sanoo.

Klikkaa juttu auki, niin voit lukea lisää ja näet yhden Markuksen moottorillisista silmäteristä.

Tämän Volvon Markus Niemi hankki kesällä. Se on vuosimallia 1966.

Uudehkoja autoja naapurimaasta

Niemen purkaamossa käsitellään vuodessa noin sata autoa, joista puretaan noin 80 ja loput lasketaan romuautoiksi. Purkuautoista iso osa tulee kahtena kappaleena Ruotsista, jossa vakuutusyhtiöt lunastavat tuoreempia ja hyväkuntoisempia autoja kuin Suomessa. Purkuautot ovatkin pääasiassa alle 10-vuotiaita.

Purkamisen hoitaa Joonas Niittymäki, joka on kuulunut kalustoon muutamia vuosia. Ajoneuvoissa on jonkinlainen vaurio: ne on voitu kolaroida tai esimerkiksi vaihteisto tai moottori on hajonnut. Hybridi- ja sähköautoja ei Paneliassa käsitellä, sillä ne vaatisivat erillisen tilan ja kouluttautumista.

— Uudemmissa autoissa on enemmän irrotettavaa ja laatu on parantunut. Esimerkiksi sähköisten ohjainlaitteiden määrä on kasvanut, kun niitä on vanhoissa autoissa 10—15 ja uudemmissa vähintään useita kymmeniä, Sulo Niemi kertoo.

Suuri osa tilauksista tulee verkkokaupan kautta. Perheen naiset paketoivat kymmeniä osia joka arkipäivä. Sulo keskittyy myyntiin, jossa Vilma auttaa varsinkin iltapäivisin. Puretut osat käyvät toimiston kautta, jotta Markus saa lisättyä ne verkkokauppaan. Sen jälkeen yleensä Joonas vie ne varastoon.

Kotimaiset merkkiliikkeet ovat vakioasiakkaita. Paketteja lähetetään kuitenkin ympäri EU:n, jossa painottuvat kotimaan ohella Italia, Ruotsi ja Ranska. Tämä tarkoittaa, että Niemiltä kysytään monesti kielitaitoa.

Kaikki, mitä ei yritys itse autoista jatkohyödynnä, kierrätetään muilla tavoin. Aurinkopaneeleja lepää kahdella eri katon lappeella. Aina kun on aikaa, siivotaan ja järjestellään, jotta varastoidut osat löytyvät helposti.

Yrityksen käytössä olevan tontin koko on kaikkinensa kahden hehtaarin luokkaa. Hallitilaa on useassa eri rakennuksessa yhteensä 3200 neliömetriä, joiden lisäksi on erinäisiä katoksia ja jotkin osat säilyvät myös taivasalla.

Entäs sitten se harrastus, johon aluksi viitattiin? Koko perheen juttu ovat vanhat amerikkalaiset autot ja ne Volvot. Kaksipyöräisiäkin on. Vilma vasta aloittelee autoharrastusta, ja leikkimielisestä kuittailusta huolimatta oman mieltymyksen mukainen ensimmäinen harrasterassi on BMW.

Sulo ja takavalokavalkadi.

Vilma on tottunut hakemaan varastoista asiakkaiden pyytämiä osia.